UKRYTY PROGRAM
Określenie „ukryty program szybko wzbudziło duże zainteresowanie, wielu badaczy próbowało szukać ukrytego programu w najróżnorodniejszych środowiskach oświatowych. Pojęcie „ukryty program zaczęło robić karierę, podzieliło ono jednak los bardzo wielu pojęć wprowadzonych w naukach społecznych, choćby takich, jak na przykład „grupa odniesienia. Gdy pojawiło się ono pierwszy raz, każdy czuł, że zostało wyodrębnione i nazwane coś realnie istniejącego i niewątpliwie ważnego, gdy jednak próbowano dokładniej określić znaczenie i zakres pojęcia, natychmiast poczęły piętrzyć się trudności. Okazało się, że nazwa otwiera okno na cały nowy, złożony świat zjawisk, że można mówić nie o jednym ukrytym programie, a o całym szeregu różnych spraw ukrytych i półukrytych, prawie intencjonalnie i całkiem nieintencjonalnie, świadomie i nieświadomie działających w obrębie szkoły. Rozpoczęły się więc rozważania i spory definicyjne.