OCENIANIE SZKOLNE

Uczeń dość szybko orientuje się, że zwykle wszystkie trzy podstawy oceniania są połączone w jedno – uczeń pochwalony za dobrą odpowiedź jest zarazem po­chwalony za to, że sam ją wymyślił, a nie odpisał od kolegi. Jest więc chwalony za osiągnięcia i za to, że zachowuje się zgodnie z oczekiwaniami szkoły.Ocenianie szkolne ma jeden interesujący aspekt. Od dłuższego czasu amerykań­scy kandydaci na nauczycieli są instruowani, że nagroda wywiera silniejszy pozy­tywny wpływ niż kara. Tak więc często nauczyciele kładą nacisk na dobre cechy uczniów, starając się, póki to możliwe, nie zauważać złych właściwości. „Nawet gdy uczeń udzieli złej odpowiedzi, dzisiejszy nauczyciel prawdopodobnie pochwali go za to, że się starał” (Jackson 1968, s. 25).Uczniowie muszą jakoś ustosunkowywać się do oceniania dokonywanego przez nauczyciela. „Większość uczniów szybko uczy się, że nagrody otrzymują ci, którzy prowadzą »dobre życie«. A w szkole »dobre życie« polega zasadniczo na tym, by robić to, czego chce nauczyciel” .

Witaj na moim serwisie w całości poświęconym tematyce hobby! Zapraszam do zapoznania się z wszystkimi artykułami! Mam nadzieję, że strona przypadnie Ci do gustu i znajdziesz tutaj ciekawe pomysły na spędzenie wolnego czasu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)