OCENA ZA OSIĄGNIĘCIA

Zdawałoby się, że uczeń jest głównie oceniany za osiągnięcia szkolne. Tak jed­nak nie jest. „Istnieją przynajmniej dwie inne podstawy oceniania wszechobecne w szkole. Jednajjdnosi się do tego jak uezeń przystosowuję się do. .oczekiwań in­stytucjonalnych, druga dotyczy posiadania pewnych swoistych cech charakteru” (Jackson 1968, s. 22). Poznać, co w szkole jest ważne, to zorientować się, co wy­wołuje gniew nauczyciela: otóż rzadko przyczyną gniewu jest zła odpowiedź ucznia lub inny wskaźnik niepowodzenia szkolnego. Znacznie częściej nauczyciel gniewa się za spóźnienie, za hałas, za niesłuchanie, za pchanie się itp. Ph. Jackson uważa, że „typowy” nauczyciel, ganiąc lub chwaląc ucznia, uwzględnia trzy sprawy: ogól­ne zdolności, motywację i to, czy uczeń pomaga, czy przeszkadza w prowadzeniu lekcji. Czasem amerykański nauczyciel, opisując ucznia, użyje jeszcze pojęć „agre­sywność”, „wycofywanie”, gdy zaś więcej spraw u dziecka budzi jego niepokój, chętnie zastosuje etykietkę „problemowy uczeń”.

Witaj na moim serwisie w całości poświęconym tematyce hobby! Zapraszam do zapoznania się z wszystkimi artykułami! Mam nadzieję, że strona przypadnie Ci do gustu i znajdziesz tutaj ciekawe pomysły na spędzenie wolnego czasu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)