KRYTYCZNE NASTAWIENIE

Lewicujący socjolog M. Young (1971), krytycznie nastawiony do brytyjskiego systemu oświatowego, uważa, że stosunkowo najmniej autonomii ma nauczyciel w szkole średniej wobec tych uczniów, którzy wybierają wyższe studia (bo tu definicja tego, co jest niezbędną wiedzą, pochodzi z uniwersytetu), więcej zaś nauczyciel dzieci przygotowujących się do zawodu i nauczyciel szkoły podstawowej, natomiast wszyscy oni mają pełną autonomię co do wyboru metod i sposobów nauczania. Może interesująca będzie dla polskiego czytelnika uwaga o tym, w jaki sposób i w jakich okolicznościach autonomia została w szkolnictwie brytyjskim wprowa­dzona. Otóż działo się to w 1926 r. (a więc autonomia ma już blisko 70 lat) i było to posunięcie rządu konserwatywnego w ramach walki z – jak to nazywano wów­czas – wpływami bolszewickimi. Wprowadzono autonomię, chcąc uniemożliwić labourzystom – gdy oni dojdą do władzy – wprowadzenie scentralizowanego, so­cjalistycznie ukierunkowanego programu nauczania (Grace 1978, s. 98).

Witaj na moim serwisie w całości poświęconym tematyce hobby! Zapraszam do zapoznania się z wszystkimi artykułami! Mam nadzieję, że strona przypadnie Ci do gustu i znajdziesz tutaj ciekawe pomysły na spędzenie wolnego czasu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)